MACHO
Een Vlaamse kameropera van Robert Groslot met serieus veel humor.
“Opera: wanneer bariton en sopraan de liefde willen bedrijven, maar door een tenor worden belet”
MACHO is de allereerste kameropera van gelauwerd componist Robert Groslot. In het Vlaams, met veel humor. Robert Groslot neemt je mee in zijn verrassende muzikale wereld van virtuositeit, verfijnde tonaliteit en ritmisch avontuur. Naar een verhaal van Ralph Broos schreef theatermaker en regisseur Thomas Janssens het libretto voor een romantische, zwarte komedie. De hele voorstelling is een ironische knipoog naar ons beeld van de liefde. Maar ware liefde is een werkwoord.
“Wat is er écht van betekenis buiten het bed?”Een depressieve macho
HET
VERHAAL
Kitty en Klaus zijn twee heel verschillende mensen. Zij geloven in romantische liefde maar hun zoektocht gaat niet over rozen. Kitty stapt gulzig door het leven. Zij is een sprankelende, levenslustige vrouw en wil de liefde elke dag proeven. Klaus is een verlegen introvert die zijn dagen slijt in zijn beddenwinkel ‘Droomland’. Hij is een trouwe, grijze muis die wegdroomt van romantische liefde. Als ze mekaar ontmoeten, gebeurt er iets: opposites attract. Ze starten een relatie, maar die gaat al snel bergaf. De andere karakters geven naar hartenlust commentaar en adviezen aan het koppel. Er lopen aardig wat macho’s rond in de romantische wereld van Kitty en Klaus, maar wat snappen die van ware liefde?
De relatie tussen vrouw en man is een lach en een traan. Humor in een relatie is niet alleen relevant, ze is levensnoodzakeliijk. In deze voorstelling kijken we naar onszelf en de humoristische situaties waarin de liefde ons kan brengen.
HET
VERHAAL
“Welkom in Droomland, we sell the beds your dreams are made of!”Klaus
OVER MACHO
“Wat? Hoor ik iets? Heb je wat gezegd? O my God. Het spreekt!”Kitty
OVER MACHO
Het DNA van Deep Bridge zit vol avontuur. Het eigenzinnige productiehuis wil een verscheidenheid aan verhalen brengen die een link met prachtige muziek hebben. Musical, muziektheater, concert of opera? Kan allemaal. Deep Bridge had altijd een kriebel om met klassieke muziek te werken, zij zijn o.a. producent van openluchtconcert ‘Klassiek in het Park’. Is een humoristische opera relevant voor een hedendaags componist in de 21e eeuw? Opera is een bijzondere kunstvorm en laat niemand onbewogen. Het heeft altijd zijn passionele liefhebbers én critici gehad. Het is een moeilijke discipline met vele artistieke bouwstenen. Maar als alle elementen, het onderwerp en de muziekstijl passen is het emotioneel zeer relevant.
De wereld is vanaf 4 december 2019 een Nederlandstalige en komische opera rijker met Stefaan Degand, Stefan Cifolelli en Hannah Moss.
CAST
Weinigen weten dat Stefaan Degand als student een opera opleiding startte aan het conservatorium en dus een aardig stukje kan zingen. Als fervent liefhebber van klassieke muziek is dit voor Stefaan een mooie nieuwe uitdaging waar hij “zijn stembanden in kan zetten”. Stefaan staat naast straf professioneel operagezelschap. De lyrische tenor Stefan Cifolelli en jonge sopraan Hannah Moss laten zich niet onbetuigd tegen het baritongeweld van Degand en het virtuose 8-koppig gelegenheidsensemble, dat met verve de verfijnde muziek van Groslot uitvoert.
CREATIVES
Ensemble o.l.v. Robert Groslot met Jo Vercruysse viool, Sarka Trompé fluit, Yuko Fukumae klarinet, Thomas Mellaerts trompet, Carlo Mertens trombone, Ioan Baranga contrabas, Pieter Mellaerts percussie, Stefan Weiler piano.
Repetenten: Aaron Wajnberg, Simon De Paepe, Thomas Boodts
“Surprise, surprise, you finally got wise! Ik toast met plezier op je scheiding!”De beste vriend van Klaus
HORTA, ART NOUVEAU ZAAL – ANTWERPEN
Een aparte voorstelling heeft ook een aparte locatie nodig. Er werd gekozen voor de Art Nouveau Zaal van Horta in het hart van het theaterdistrict in Antwerpen. De prachtige zaal gebruikte de ijzeren spanten van het vroegere “Volkshuis” in Brussel van iconisch architect Viktor Horta. Een sfeervolle en monumentale setting voor ons verhaal.